Door: iddesign

Lezing over de waarde van een sterke visuele identiteit voor financiëel adviseurs en assurantiekantoren

Op 22 juli gaf Ed Ligthart een lezing over de toegevoegde waarde van een sterke visuele bedrijfsidentiteit. Een sterke stabiele huisstijl. In samenwerking met DOOR Training & Consulting (Joost Riphagen) en Tekstschrijvers.nl (Arjan Degelink), werden gedrag, communicatie en visuele presentatie als uitgangspunt besproken bij een veranderende positionering.

Aanwezige gasten waren financieel adviseurs en vertegenwoordigers van assurantiekantoren die uitgenodigd waren in het Familiestadion van Honkbalclub Neptunus in Rotterdam.
De wereld van assurantieadviseurs verandert fors en snel. De gewijzigde beloningssystematiek heeft grote gevolgen voor de werkwijze van kantoren én voor hun positionering. Vergoeding voor hun werkzaamheden wordt niet meer betaald vanuit de polis, maar adviseurs zullen hun uren te gelde moeten gaan maken. Dat is wennen.

En dat is aanpassen.

In deze tijd is het zaak niet het slachtoffer te worden van de veranderende omstandigheden, maar actief aan de slag te gaan met identiteit, gedrag en communicatie. Kantoren die vandaag het initiatief nemen, staan morgen aan kop.

Uitgangspunt van de presentatie was de praktische toepasbaarheid. Doelgericht werd daarom stap voor stap behandeld wat de paden zijn die moeten worden bewandeld, hoe nieuwe waarden in praktijk worden gebracht en hoe dat gecoacht en gestuurd kan worden. Daarbij steeds in het achterhoofd houdend dat een consistent en goed gebruik in de manier van handelen, communiceren en presenteren bijdraagt aan een beter imago en onderscheidend vermogen.

Een sterke en herkenbare visuele identiteit is daarbij dus van belang. Bij alle contactmomenten die klanten hebben met de organisatie moet die visuele herkenbaarheid er zijn. Dat draagt substantieel bij aan een positieve perceptie. Een nieuw product, of een nieuwe dienst, innovatie, maar ook een krachtenbundeling in een fusie kunnen momenten zijn om de organisatie te herpositioneren. Wanneer dat sterk visueel wordt ondersteund in huisstijl en communicatiemiddelen, geeft dat een enorme meerwaarde. Ook voor de interne organisatie.
De presentatie is enthousiast ontvangen bij de aanwezigen. Plannen om deze bijeenkomst verder uit te rollen worden daarom nu gemaakt.

Maar niet alleen in de wereld van financieel adviseurs is de roep om onderscheidend vermogen en een onderscheidende huisstijl groot. De nieuwe wereld vraagt om aanpassingen. In alle sectoren. Als u hierover van gedachten wilt wisselen, bent u van harte welkom.
Neem contact op met Ed Ligthart via het contactformulier.